27
ژانویه

حقایق جالب در مورد سبزیجات

فلفل دلمه ای یک میوه است
تعجب کردید! دانشمندان می گویند میوه بخشی از گیاه است که از گل آن رشد می کند و حتما دانه دارد بنابراین فلفل دلمه ای، کدو حلوایی، خیار و کدو تنبل همگی میوه محسوب می شوند.
در این صورت میل شماست که دفعه بعد که سالاد درست می کنید از این میوه ها هم استفاده کنید.

موز جزو توت هاست!
در خانواده توت ها، مثل شاه توت، توت فرنگی، توت سیاه، تمشک و غیره تعریف این است که توت از یک تک گل حاصل می شود و آن گل یک تخمدان دارد. تخمدان بخش زاینده یک گل است.
بنابراین انگور، کیوی و حتی موز جزو همان خانواده توت به حساب می آیند.
دفعه بعد که یک موز را پوست می کنید، بیشتر راجع به آن فکر کنید.

شاید بهترین راه برای تهیه بروکلی بخار پز کردن آن باشد.
اگر می خواهید کلسترول بد خون خود را پایین بیاورید، بروکلی خود را بخار پز کنید. در این صورت کلسترول شما بهتر کاهش می یابد.
بروکلی خام مواد ضد سرطانی دارد. اگرچه در بررسی دقیق تر،‌گلچه بروکلی مواد ارزشمندتری نسبت به ساقه آن دارد.
اما برگ های بروکلی که اغلب آنرا دور می اندازیم حاوی مواد ارزشمندتری هستند که نه در ساقه و نه در گلچه بروکلی یافت نمی شود.

آوکادو یک میوه است!
آوکادو هسته دارد و بنابراین یک میوه است، آوکادو مقدار فراوانی چربی دارد اما از نوع خوب و مفید آن که کلسترول خون را پایین می آورد.
این میوه نرم و خامه ای حتی مواد ارزشمند دیگری دارد که باعث جذب مواد مفید سایر سبزیجات و میوه ها مثل گوجه فرنگی می گردد.
خب، دفعه دیگر سالادی از پیاز خرد شده، گوجه فرنگی نگینی، فلفل تند همراه با روغن زیتون و لیموترش تهیه کنید و یک آوکادو خرد شده به آن اضافه کنید.

پتاسیم سیب زمینی از موز بیشتر است!
ما چون می خواهیم عضلات قوی داشته باشیم و فشار خون خود را کنترل کنیم به پتاسیم نیازمندیم، موز مقدار فراوانی پتاسیم دارد اما سیب زمینی از موز سبقت می گیرد دفعه بعدی یک سیب زمینی کباب شده جای موز مصرف کنید، سیب زمینی اصلا چربی ندارد و عالیترین ماده و منبع سرشار ویتامین ها و آهن است.

 

گوجه فرنگی هم میوه است وهم سبزی
گوجه فرنگی میوه است، اما براساس قانون جزو سبزیجات هم محاسبه می گردد نه میوه.
روزی یک تاجر که می خواست از زیر بار پرداخت مالیات فرار کند، در دادگاه گفت “گوجه فرنگی های من میوه هستند، این پرونده سرانجام به دیوان عالی عدالت ارجاع شد دادگاه چنین نظر داد “در زبان عامه” محصولاتی که با گوشت یا ماهی سرو می شوند جزو سبزیجات هستند، بنابراین این تاجر مجبور شد که مالیات گوجه فرنگی ها را به عنوان سیزیجات بپردازد.

مقدار کلسیم موجود در انجیربا شیر برابری می کند!
می خواهید کلسیم بیشتری جذب کنید؟ بجای لیوان شیر بعدی می توانید سراغ انجیر بروید. یک فنجان انجیر خشک به اندازه یک فنجان شیر کلسیم دارد. و از همه مهمتر انجیر سرشار از فیبر است که شیر فاقد آن است. اما زیاده روی نکنید چون انجیر مقدار فراوانی قند و کالری دارد.

شاه توت واقعا توت نیست!
نگذارید نامشان شما را گول بزند، در دنیای گیاهان شاه توت، توت فرنگی و تمشک جزو توت ها نیستند بلکه یک خوشه از هم جدا شده میوه هایی هستند که باهم رشد می کنند، بهرحال اسمشان هرچه می خواهد باشد اما این ها جزو میوه های بسیار با ارزش و دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی هستند.

کیوی از نظر ویتامین C از پرتقال با ارزش تر است
گرم به گرم، کیوی دارای با ارزش ترین مواد مغذی موجود در خرید روزانه شما می باشد. ۲ برابر پرتقال ویتامین C دارد ویک ماده بسیار مغذی از نظر پتاسیم به حساب می آید. در مقایسه با موز نمک کمتری دارد کیوی یک بسته کامل از ویتامین ها املاح و مواد موثر در سلامتی قلب است.

سیب دختر عموی گلسرخ است
سیب معدن فیبر است، شما را لاغر می کند ویتامین C فراوانی نیز دارد. آیا وقتی به سیب گاز می زنید بوی شیرینی ندارد؟ سیب، گلابی، گیلاس و آلو سیاه همه از خانواده ای می آیند که گلسرخ در آن قرار دارد. سیب را وقه ورقه کنید، آنرا در سایه خشک کنید تا عطر گلسرخ را برای هر بار گاز زدن به مشامتان برساند.

هویج های مینیاتوری واقعا بچه هویج نیستند
چیزی که شبیه هویج ولی در اندازه یک انگشت در فروشگاه ها می بینید واقعا “هویج کودک” نیستند. آنها را از شاخه های گونه ای دیگر از هویج سنتی می چینند و شکل کاملا رسیده این سبزی به حساب می آیند وقتی رنگشان کمی به سفیدی تمیل پیدا می کند، زمان مرگشان است، اما وقتی که اندام لاغر و خوشی دارند رنگشان نارنجی است به اندازه هویج های معمولی ارزشمندند.