27
ژانویه

لاغری یا توازن؟

لاغری یا توازن؟

لاغری از بیرون شما نمی آید تناسب اندام در درون شماست.

در صناعات ادبی ودر ادبیات همه اقوام از دیرباز یک نویسنده، یک شاعر، یک مجسمه ساز و بطور کلی یک هنرمند از صنعتی بدیع استفاده می کند که آنرا در فارسی “تشبیه” “تصویر سازی ذهنی” و در انگلیسی و ادبیات غرب “imagery” می نامیم.

خب! این چه ربطی به لاغری و تناسب اندام و دنباله روی از تبلیغات دروغین برای رسیدن به این اهداف دارد؟

متاسفانه باید بگویم که خیلی خیلی زیاد مرتبط است.

وقتی شاعری رنگ موی یار خود را به شب تشبیه می کند، خواننده با شنیدن عبارت “ظلمت گیسوی تو” بدون تردید به یاد رنگ ظلمت شب که همان رنگ موی یار است می افتد. یا “کمان ابرو” “لعل لب” و …

برای فروش یک محصول، یک کتاب، یک برنامه غذایی لاغری، یک دستگاه برای کوچک کردن فلان جای صورت و … . اکثراً در غرب از این ترفند استفاده می کنند.

یعنی با عکس، فیلم، تصویر قبل و بعد از مصرف و هزاران روش دیگر مخاطب را وادار می کنند مرتباً این تصاویر را ببیند و خود را جای آن شخص در فیلم قرار دهد و در تصویر ذهنی خود این دو را مترادف هم خیال کند.

پس تصویر ساخته شد. مخاطب به طور ذهنی با آن همسانی پیدا کرد.

حالا کافی است محصولی را معرفی کنید، توضیحاتی عامه پسند بدهید، چند عبارت استاندارد فلان، تاییدیه فلان و … را هم قطار کنید، مخاطب همه را می شنود، اما تصویر ذهنی که شما ساخته اید دارد کار خودش را می کند و این مخاطب اصلاً چیزی نمی شنود و دارد آن تصویر همسان خود را نگاه می کند.

در اصطلاح به این کار در محاوره روزمره می گوییم “مخ طرف را زدن” در ذهن او تصویر سازی کردن.

حال واقعیت چیست؟ آن شخصی که تصویرش را می بینید انسانی حرفه ای در ورزش است مثلا روزی ۳ ساعت ورزش میکند، نوع تغذیه خاصی دارد، بدنش را در حالت بسیار تراشیده ای نگه می دارد، نه چند شکم زایمان کرده، نه کارمند است و نه خانه دار، شغل او هنرپیشگی و نمایش بدن تراشیده اش در برنامه های تبلیغاتی مختلف است و از این راه پول در می آورد.

اما بیچاره فامیل ما، ۳ فرزند دارد، قبل از ازدواج ۱۵ سال پیش ۵۸ کیلو بوده مدتی سرکاری رفته، بعدها به دلیل مشغله زیاد شوهر و بچه ها و … تبدیل به خانم خانه دار شده اما همان تصویر ذهنی را در مغزش حفظ کرده، سعی و تلاش بسیار می کند تا به همان دختر خانم ۵۸ کیلویی تبدیل شود و این محصول و آن روش، این برنامه غذایی و آن توصیه را هم بکار می برد. می گوید ۱۰ کیلو کم کردم دوباره برگشت.

تکلیف چیست؟

تنها یک راه وجود دارد. او باید آگاهی پیدا کند، باید دانش خود را گسترش دهد ۱۵ سال پیش آماده ازدواج شده، ازدواج کرده، زایمان کرده به لحاظ علمی همه سیستم های بدن وی او را آماده مادر شدن کرده و مادر شده اما این تصویر ذهنی از ذهنش بیرون نمی رود که هیچ بلکه هر شب در شبکه های مختلف آنرا مرور میکند، اصلا او امروز به دلیل اضافه وزن و یا چاقی برای پیشگیری از بیماری های چربی خون، کبد چرب، دیابت، سندرم متابولیک باید وزن کم کند و متعادل شود. نه اینکه شبیه آن تصویر ذهنی شود.

این امکان نه تنها وجود ندارد، بلکه گام برداشتن در این راه آسیب های دیگری به او می زند، چه بسا بسیاری از آنها غیرقابل جبران باشد.

او باید متعادل شود با توجه به شرایط خودش، از مواد غذایی طبیعی، سالم، مغذی و متوازن برای نیاز امروزش استفاده کند، نه توصیه های خواهر زاده اش که هنوز ۱۸ سال دارد. ان ها دو نفرند.

یکی از دلایلی که بسیار تاسف بار است این است که اگر چنین چیزی ممکن باشد، همه خانم ها در هر سنی، در هر کجای دنیا، از هر نژادی با هر نوع اعتقاد تغذیه ای و …. شکل هم می شوند!!!

مشاوره بگیرید، بخوانید، بپرسید، بحث کنید و خودتان باشید، هرکسی باید خودش باشد و به تعداد آدم های روی زمین با در نظر گرفتن همه موارد فوق روش زندگی سالم وجود دارد. آنرا پیدا کنیم و به کار بگیریم.

سلامت، سعادتمند و پیروز باشید.