27
ژانویه

پروبیوتیک ها چه هستند و چه کمکی به سلامتی و کاهش وزن شما می کنند؟

پروبیوتیک ها در واقع باکتری های ساکن روده هستند و به عملکرد روده در جذب و دفع مواد کمک می کنند. دستگاه گوارشی طبیعی انسان حاوی بیش از ۴۰۰ نوع باکتری است. این باکتری ها موجب کاهش رشد باکتری های مضر می شوند و به بهبود سلامت سیستم گوارشی کمک می کند. در واقع با متعادل کردن باکتری های روده ای می توانند در بهبود سیستم ایمنی نقش داشته باشند. یکی از بزرگترین گروه باکتری های پروبیوتیک در روده، باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس موجود در ماست است. پروبیوتیک ها به صورت مکمل های غذایی نیز یافت می شوند. اما آیا می دانید این باکتری های خوب نیز همانند شما نیازمند غذا برای ادامه حیات و تکثیر هستند؟
این جایی است که پری بیوتیک ها و فیبر وارد بازی می شوند. نقش فیبر تنها به ایجاد احساس سیری در انسان خلاصه نمی شود، بلکه جمعیت کثیر باکتری هایی که روده را به عنوان خانه خود می شناسند را نیز تغذیه می کند. فیبر پری بیوتیک است. اگر پروبیوتیک ها با رژیم های غذایی سرشار از فیبر مثل سبزیجات ترکیب شوند، بسیار مفید خواهند بود. فیبرهای مناسب همانند یک کود موجب رشد پروبیوتیک ها و تکثیر باکتری های مفید در میکروبیوم (کل جمعیت باکتری های روده) می شوند.
اما یک مشکل بزرگ وجود دارد. مردم جهان به اندازه کافی فیبر مصرف نمی کنند و میکروبیوم های ما در معرض خطر از دست دادن باکتری های حیاتی برای ادامه بقا و نسل ما هستند. حداقل این چیزی است که جاستین سوننبرگ، میکروب شناس، و تیم پژوهشی وی در دانشگاه استنفورد طی مطالعه خود روی موش ها مشاهده کرده اند و به هر دلیلی فکر می کنند که شرایطی مشابه می تواند در روده انسان نیز رخ دهد.
طی پژوهش این گروه تحقیقاتی که در نشریه Cell منتشر شده است، پژوهشگران برای دو گروه موش آزمایشگاهی رژیم غذایی با فیبر متفاوت به مدت هفت هفته در نظر گرفتند. تحقیقات این گروه نشان داد موش هایی که رژیم غذایی با فیبر پایین دریافت می کردند حدود ۶۰ درصد از تنوع میکروبیوم خود را از دست داده اند. نکته نگران کننده دیگر این است که گونه های باکتریایی روده این موشها در نسل های بعدی نیز از تنوع کمتری برخوردار بودند.
تنها پاسخ به توقف نابودی باکتری های حیاتی روده مصرف فیبر بیشتر است. اما میزان مصرف فیبر باید بسیار زیاد باشد. در حال حاضر، دستورالعمل های رژیم غذایی مصرف حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر در روز را توصیه می کنند. این در شرایطی است که مصرف فیبر بسیاری از مردم جهان حتی نزدیک به این میزان نیز نیست.
اگر به اندازه کافی فیبر مصرف نکنید، میکروبیوم های شما گرسنه می شوند. آنها باید تغذیه کنند و چیزی که تبدیل به منبع غذایی آنها می شود، سلول های بدن شما هستند. جمعیت میکروبی داخل بدن شما نخستین و آسان ترین هدف یعنی لایه مخاطی که روده را پوشش می دهد را انتخاب می کنند. با توجه به میزان گرسنگی، آنها می توانند لایه مخاطی را از بین برده و وارد پوشش داخلی روده شوند. هنگامی که این اتفاق روی دهد، واکنش های سیستم ایمنی زمینه ساز شکل گیری التهاب مزمن می شود.
شما می توانید با مصرف ترکیبات حاوی فیبر و پری بیوتیک به تغذیه میکروبیوم خود کمک کنید. یکی از غنی ترین این ترکیبات آلگومد است. آلگومد موجب افزایش تولید باکتری‌های مفید روده می‌گردد که دارای خواص پروبیوتیکی بوده و موجب تقویت اجزای داخلی شکم و مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود. این امر به دلیل مقادیر بالای کلروفیل و دیواره‌ی سلولی فیبری آلگومد می‌باشد که تولید باکتری لاکتوباسیل (باکتری مفید ساکن در روده) درون شکم را چهار برابر بیشتر از حد معمول افزایش داده و در نتیجه فرآیند هضم و جذب مواد غذایی بطور عمده بهبود می‌یابد. از سوی دیگر آلگومد با توجه به اثرات ضدالتهابی موجب تعدیل پاسخ های سیستم ایمنی و پیشگیری از عوارض و بیماری های حاصل از التهاب مزمن می گردد. مصرف آلگومد علاوه بر افزایش تعداد این باکتری های مفید و پیشگیری از التهاب مزمن، اثرات مفید دیگری نیز بر سلامتی شما دارد که به شرح زیر است:
-کنترل و کاهش وزن (از طریق کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز)
– بهبود عملکرد دستگاه گوارش
– کنترل پاسخ های ایمنی (التهاب) مانند بیماری التهابی روده (IBD)
– کاهش کلسترول خون و میزان جذب آن از روده
– کمک به درمان کبد چرب
– کمک به ساخت ویتامین های گروه B و K
– بهبود جذب املاح و ویتامین ها

منابع:
[۱] Pollan, M. Say Hello To The 100 Trillion Bacteria That Make Up Your Microbiome. New York Times. May 2013
[۲] University of Illinois College of Agricultural, Consumer and Environmental Sciences (2012, October 15). Prebiotic may help patients with intestinal failure grow new and better gut.
[۳] The diverse effects of chlorella, Management, Menu for Mass Feeding, June 1966, reprinted by Scientific Reports on Chlorella in Japan.