۰۷
بهمن

چند نکته اساسی در مدیریت دیابت

غذائی را که دوست دارید میل کنید!

چون دیابتی هستید، لازم نیست از غذای مورد علاقه خود دست بکشید.

اما مهم است بدانید که انتخاب های شما تا چه حدی روی قند خون شما اثر میگذارد.

شما باید در مدیریت دیابت کربوهیدراتهای خود را بشمارید. کربوهیدراتها را بشناسید.

برچسب مواد غذائی را بدقت مطالعه کنید، این مهارتها در کنترل دیابت به شما کمک می نماید.

 

بشقاب غذای خود را کنترل کنید.

اندازه قطر بشقاب ۲۰ سانتی متر است.

غذاهای قسمت نارنجی رنگ قند خون را بالا میبرند.

غذاهای قسمت آبی رنگ کمی قند خون را بالا میبرند.

غذاهای قسمت سبز رنگ خیلی کم قند خون را بالا میبرند.

یک راه ساده برای انتخاب مواد غذائی متعادل میخواهید؟

خب یک بشقاب ۲۰ سانتی متری انتخاب کنید و آنرا با یک خط فرضی به دو قسمت تقسیم نمایید. یک قسمت را با سبزیجات، سالاد مثل اسفناج و کلم بروکلی، هویج یا لوبیا سبز پر کنید.

سپس قسمت دیگر را به دو قسمت تقسیم  نمائید. یک قسمت را به مواد غذایی نشاسته دار اختصاص دهید مثل برنج، ماکارونی، سیب زمینی کبابی، نان سبوس دار و غیره اختصاص دهید.

در آخرین قسمت باقیمانده از گوشت، مرغ، ماهی و لوبیا ها و سایر پروتئین ها استفاده کنید. سرانجام یک فنجان میوه پوست کنده نیز میتوانید مصرف کنید.

 

سابقه کارهائی که کردید را یادداشت کنید.

هرروز اطلاعات مفید و مهم را یادداشت کنید.مثل اندازه قند خون شما چقدر است، چه چیزهائی خورده اید. چه ورزش هائی انجام داده اید، چه داروهائی مصرف کرده اید. این اطلاعات به شما و پزشکتان راهنمائی های زیادی می کند.

احساس خود را یادداشت کنید، همه این سوابق در جلسه بعدی که به پزشک مراجعه میکنید بسیار ثمربخش خواهند بود.

 

برای روزهای بیماری برنامه داشته باشید.

بیماری های معمولی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و اسهال باعث بالا رفتن قند خون شما می شود. از سوی دیگر دیابت شما شرایط را برای مقابله با عفونت مشکل تر می نماید، خوراک مختصری که سهل الهضم باشد انتخاب کنید که مایعات و کربوهیدرات کافی داشته باشد. در روزهای بیماری قند خون خود را مرتباً اندازه بگیرید. فراموش نکنید که هر سال در موقع مناسب واکسن آنفولانزا تزریق کنید، مراقب اندازه کتون در خون خود نیز باشید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

جعبه داروی خود را نیز مدیریت کنید

اگر داروئی مصرف میکنید یا آمپول برای تزریق دارید. حداقل داروی مورد نیاز خود را برای ۳ روز آینده همیشه همراه داشته باشید.

از آنجائیکه برخی داروهای دیگری که مصرف میکنید(حتی آنهائی که به نسخه نیاز ندارند) تاثیرات مهمی روی قند خون شما دارند. همیشه پزشک خود را در جریان این داروها قرار دهید. مثلاً شما به پزشک قلب یا ریه مراجعه میکنید و او برای شما یک داروی جدید می نویسد، پزشک قند خون شما بایستی از آن دارو و مقدار آن مطلع باشد. در زمان مراجعه به پزشک مخصوصاً دندانپزشک لیست داروهای خود را همراه ببرید.

 

با استرس های روزانه بجنگید.

اگر از میزان استرس های زندگی خود بکاهید، دیابت ممنون شما خواهد بود. استرس قند خون را بالا میبرد و باعث میشود که شما مواد غذائی نامناسب تری انتخاب کنید.

پیاده روی یکی از بهترین روش هاست، مخصوصاً اگر با یک همراه انجام شود.

پیاده روی مواد شیمیایی در مغز ترشح میکند که باعث شادابی و نشاط می گردد. راه های بیشماری برای این کار وجود دارد. تمرین در باشگاه، قدم زدن در پارک، شرکت در یک فعالیت دسته جمعی، کلاس رقص اصل این است که در تحرک باشید.

 

ورزش را به مدت کوتاه انجام دهید.

لازم نیست که یک حرکت ورزشی شدید داشته باشید، فعالیت خود را در طول روز به چند وعده تقسیم کنید. ۳ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی بهتر از یک پیاده روی ۳۰ دقیقیه ای است. ورزش و پیاده روی روزانه و معمولی یک عالمه فواید دارد. این حرکت تا قند خون شما را کنترل می کند-فشار خون را پایین می آورد، کلسترول را کاهش میدهد و استرس را دور میکند.

 

ورزش های نیروبخش

با ورزش های وزنه ای، دمبل زدن و غیره از ضعف و تحلیل عضلات پیشگیری کنید. این نوع ورزش ها نه تنها در کاهش وزن شما موثرند بلکه روند مصرف انسولین را در بدن شما بهبود می بخشد.

 

هرشب پاهای خود را معاینه کیند!

از یک آینه دستی کوچک استفاده کنید یا از شخصی کمک بگیرید. پاهای خود را معاینه کنید.دنبال خراش، بریدگی، ورم، قرمزی و یا هر تغییری در پوست پاهای خود بگردید. لای انگشتان خود را فراموش نکنید، اگر چیزی پیدا کردید سریعاً در اولین روز به پزشک مراجعه کنید و آنرا نشان دهید. اجازه دهید او با دقت بیشتری دنبال زگیل، میخچه و پینه بگردد.

این معاینه را هر روز انجام دهید، پاهای خود را هرشب با آب ولرم بشوئید، خوب خشک کنید و آنان را مرطوب نگه دارید. همیشه ناخن ها مخصوصاً ناخن شصت پای خود را به دقت و آرامی و خیلی تمیز کوتاه کنید. خیلی آرام.

 

عادت سیگار کشیدن را کنار بگذارید!

اگر سیگار میکشید، یک روز را برای ترک آن انتخاب کنید. این کار به شما این شانس را می دهد که برای ترک سیگار آماده شوید.شاید شما برای مقابله و شکست نیاز روانی و جسمی اعتیاد به نیکوتین نیاز به کمک داشته باشید.

برنامه های ترک سیگار، گروه های حمایت کننده مراکز سلامتی می توانند به شما راهکار های موثری ارائه نمایند. چه از روش ترک ناگهانی استفاده کنید، چه از روش درمانی دیگری، تا عادت سیگار کشیدن را کنار بگذارید، انتخاب زمانی برای انجام این کار می تواند شانس موفقیت شما را بیشتر کند.