27
ژانویه

آتش درون التهاب

التهاب inflammation از ریشه لغت inflamatio لاتینی گرفته شده و به معنی آتش روشن کردن میباشد. در برخی موارد از التهاب مانند ارتریت روماتوئید شما ممکن است احساس حرارت، درد، قرمزی و ورم داشته باشید اما در پاره ای از موارد مانند آلزایمر، بیماری قلبی و دیابت التهاب خود را به شکل دیگری نشان میدهد. در این موارد اگر آزمایشات مربوطه انجام نگردد، شخص اصلاً احساس التهابی ندارد.
• التهاب همیشه هم بد نیست!
التهاب همیشه در مدت زمان کوتاه مثبت ارزیابی میگردد. التهاب بخشی از عملکرد سیستم ایمنی بدن است. التهاب پاسخ طبیعی بدن برای شفای جراحات و یا مبارزه با عفونتهاست و انتظار میرود که بعد از گذشت بیماری، به طور طبیعی از بین برود، اما اگر چنانچه بصورت پایدار و دراز مدت در بدن باقی بماند بسیار نامطلوب و مشکل ساز میگردد.
التهاب در این حالت بصورت مزمن در می آید و در بسیاری از بیماریها زمینه التهاب مزمن خود نمائی مینماید.
• آیا التهاب میتواند باعث حمله قلبی شود؟!
یکی از شایعترین مشکلات بیماران قلبی درگیری سرخرگهای آنان با التهاب میباشد. دانشمندان معتقدند که زمانی که چربی در جداره داخلی عروق قلبی یا مغزی تجمع میکند، بدن این وضعیت را یک حمله خارجی تلقی کرده و مواد التهابی را در منطقه آزاد مینماید و بدین روش با عنصر ناشناخته خارجی مبارزه میکند. این اقدام میتواند تشکیل لخته خونی را در محل تشدید کرده و یا تحریک نماید که سرانجام به سکته یا حمله قلبی منجر میشود.
• ارتباط با دیابت
التهاب و بیماری دیابت به هم ارتباط قابل قبولی دارند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که آیا التهاب علت بیماری دیابت است یا نه، برخی از محققان معتقدند که چاقی محرک التهاب است و وجود التهاب مصرف انسولین تولیدی بدن را برای سلولها مشکل مینماید و در نتیجه قند خون بالا میرود.
به همین دلیل است که افراد دیابتی چنانچه کیلوهای اضافی بدن خود را کم کنند کنترل قند خون برایشان ساده تر است.
• به آلزایمر مربوط است!
در بیماران دچار فراموشی و زوال عقل وجود التهاب مزمن مغزی مشاهده می گردد. هنوز دانشمندان بدرستی نمی دانند که التهاب با سلولهای مغزی چه میکند! اما بر این باورند که التهاب در بروز آلزایمر و فراموشی نقش مهمی بازی می کند. و بر همین اساس تحقیقات در خصوص داروها و مواد ضد التهابی در جریان است.
• می تواند به روده های شما آسیب برساند
التهاب مزمن ارتباط مستقیمی با کولیت روده خونریزی کننده و بیماری روده تحریک پذیر دارد. که هر دوی این بیماریها بعنوان روده التهابی طبقه بندی میشوند.
این بیماری زمانی پدید می آید که بدن اشتباهاً به رودها بعنوان عامل خارجی حمله می کند. و در این جنگ باکتری های ضروری روده را از بین میبرد. این بیماری روشن و خاموش میشود و شخص ممکن است دچار درد در ناحیه شکم، گرفتگی، یبوست، گاز و اسهال گردد.
• در آرتریت روماتوئید آسیب جدی وارد میکند!
چیزی که عموم مردم از آرتروز میدانند بایستی بعنوان آرتریت استخوانی نامید. در این بیماری، بافتهائی که مفاصل، کاتریج های مفاصل را نگهداری و روغن کاری میکنند خشک شده و می شکنند. و با بالاتر رفتن سن این روند تشدید می یابد. اما آتریت روماتوئید با این بیماری متفاوت است. در آتریت روماتوئید سیستم ایمنی است که به مفاصل شما حمله میکند، بازهم به اشتباه آنانرا عامل خارجی تلقی می¬کند. این حمله باعث بروز التهاب در مفاصل میگردد که این التهاب مفاصل را نابود میکند و حتی قلب و مغز را.
علائمی نظیر درد، خشکی، سرخی، حرارت و تورم در مفاصل دیده میشود ولی در آتروز برخی از این علائم دویده نمیشود.
• آیا این التهاب بخشی از فیبرومیالژیاست؟
در فیبرومیالژیا، علائمی نظیر درد، خشکی و خستگی وجود دارد اما این علائم علت التهابی ندارند. اما برعکس در آتریت روماتوئید.
التهاب در فیبرو میالژیا به مفاصل حمله نمیکند.
شخصی که دچار فیبرو است میتواند التهاب را از یک بیماری دیگری گرفته باشد. اما عامل التهابی در فیبرو باعث پیشرفت بیماری نمیباشد.
• زمانی که التهاب به سرعت پدیدار میشود.
برخی مواقع سو و کله التهاب بطور ناگهانی پیدا میشود، درست زمانی که بدن در حال مبارزه با سلولیت(نوعی عفونت پوستی) یا آپاندیسیت شماست. در این حالت که التهاب ناگهانی حضور می یابد، به سرعت با پزشک خود مشورت کنید.
• برنامه غذائی شما اهمیت زیادی دارد!
نوع غذائی که شما مصرف می کنید در حضور و پیدایش التهاب بسیار موثر است. میوه زیاد بخورید، سبزیجات را اصلاً فراموش نکنید، دانه های سبوس دار، پروتئین های گیاهی، ماهی های چرب، امگا۳ و روغن های سالم نظیر روغن زیتون از ابزار ضد التهابی هستند.
مواد غذائی پروبیوتیک (زیاد کننده باکتری های مفید روده) مثل ماست بسیار کمک کننده است، مماست را باگوشت نخورید، آنرا با گل محمدی اصلاح کنید.
روغن ها و چربی های جامد را کنار بگذارید، مواد غذائی کنسرو شده یا کارخانه ای مصرف نکنید. راستی زرد چوبه از ضد التهاب ترین ادویه هاست.
• فعالیت بدنی داشته باشد.
حتی اگر آرتریت روماتوئید دارید و ورزش برایتان مشکل است پیاده روی روزانه ضد التهاب است، فراموش نکنید. دوری از چاقی و کاهش وزن اضافی یک عامل ضد التهاب است.
• کمی بخوابید.
مامان راست میگفت. “تو باید یه کم بخوابی”
تحقیقات نشان میدهد، عدم خواب کافی و مناسب خود باعث التهاب میگردد. خواب کافی و مناسب در شب و سحر خیزی تنظیم کننده هورمون ها و سوخت و ساز بدن است.
• دخانیات وضع را بدتر میکند!
روشن کردن یک سیگار بهترین روش برای افروختن آتش درون است مثل خیلی ها که میخواهند سیگار را ترک کنند، شاید چند بار شکست سرانجام باعث ترک همیشگی شود، سیگار را به هر روش که مناسب خودتان است ترک کنید. به توصیه های متخصصین ترک سیگار دقت کنید.
• چند ضد التهاب در آشپزخانه هست!
زنجبیل یکی آز آنهاست، دارچین هم همینطور، فلفل سیاه را فراموش کردم. زردچوبه را که قبلاً گفتم. با خیال راحت از این مواد هر روزه در پخت وپز روزانه بهره ببرید.
• دیگه چه خبر؟!
برخی از بیماران از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID) استفاده میکنند، این داروها معمولاً نیاز به نسخه دارند، اما برخی از آنان مثل ایبوبروفن، ناپروکسن بدون نسخه هم بفروش میرسند.
تاثیر این داروها در بیماری های التهابی قابل توجه است، اما اگر سرخود و بدون نسخه برای مدت طولانی از این داروها استفاده میکنید(که کار اشتباهی است) حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
این داروها در دراز مدت مشکلات معده،رو.ده و زخم های خونریزی دهنده در دستگاه گوارش و ایجاد لخته های خونی در عروق را بهمراه دارند.
• آیا مکمل های غذائی کمک میکنند؟
چربی های امگا، قرص های امگا۳ و جلبک های خوراکی به (شکل قرص) کمک بزرگی هستند. افرادی که سطح ویتامین D در آنان پایین است بیشتر از دیگران در معرض بیماری های التهابی هستند.
آتش درون متهم ردیف اول بسیاری از بیماری های خطرناک است.