29
ژانویه

لوتئین: آنتی اکسیدان محافظ چشم

لوتئین: آیا به بدن شما به اندازه ی کافی از این آنتی اکسیدان ضدپیری می رسد؟

لوتئین یک کاروتنوئید زرد رنگ است که البته در مواد غذایی غیر زرد رنگ نیز وجود دارد.
اخیرا این ماده ی مفید مورد توجه زیاد قرار گرفته است و باورها بر این است که این آنتی اکسیدان قوی می تواند ضد سرطان و ضد پیری باشد. این ماده در بسیاری از موادغذایی وجود دارد و هیچ بهانه ای برای اینکه آن را در رژیم غذایی روزانه تان وارد نکنید، وجود ندارد.

دکتر فردریک خاچیک استاد ارشد دانشگاه مریلند می گوید”ما معمولا برای پشگیری از امراض در مورد بتاکاروتن حرف می زنیم، کاروتنوئیدی که باعث رنگ نارنجی در هویج می شود. اما حالا در مورد لوتئین می گوییم. لوتئین نیز به اندازه بتاکاروتن و شاید بیشتر از آن بر سلامت انسان تاثیر دارد”.

با اینکه برای این ماده مغذی مقدار مصرف روزانه تعیین نشده است، اما متخصصان ۴ تا ۶ میلی گرم مصرف روزانه را توصیه می کنند. در واقع تحقیقات ایالتی در آمریکا نشان می دهد که متوسط آمریکائیان روزانه حدود ۲ میلی گرم لوتئین مصرف می کنند.

وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) اظهار می دارد که این میزان را به راحتی می توان با خوردن سالاد شامل ۱ فنجان اسفناج و ا عدد تخم مرغ دو برابر کرد. اینها مقدار ۴ میلی گرم لوتئین به بدن شما می رساند. حال این سوال است که چرا باید آن را به میزان کافی مصرف کنید؟

طیف فواید سلامتی لوتئین

۱-    محافظت از چشم ها: یکی از فواید لوتئین که زیاد در مورد آن بحث می شود، توانایی آن در مقابل عارضه آب مروارید و پیرچشمی است- که هر دو در سنین بالا در انسانها عارض می شود. لوتئین همراه با zeaxanthin که یک کاوتنوئید دیگر است و به میزان قابل توجهی یافت می شود رنگدانه زرد چشم را تشکیل میدهد و نورآبی را که جزء مضر و آسیب رساننده نورخورشید است، به خود جذب میکند. دکتر آندروویل میگوید محققان همچنان در حال اثبات این هستند که عملکرد آنتی اکسیدان لوتئین طوری است که می تواند از چشم ها در مقابل مضررات اکسیداتیو تحریک شده توسط نور جلوگیری نماید.

۲-    محافظت از قلب: طبق یک بررسی انجام گرفته در کالیفرنیان جنوبی، معلوم شده است افرادی که بیشترین مقدار لوتئین را در بدن خود داشتند، هیچگونه افزایشی در گرفتگی رگ هایشان پس از ۱۸ ماه نداشتند. برعکس، کسانی که لوتئین به کمترین حد در بدنشان بود، گرفتگی رگ هایشان (plaque) اضافه شد.
جالب اینکه وقتی پزشکان (از طریق عمل جراحی) عروق کسانی را که لوتئین در بدنشان بود، خارج ساختند طبق نظر دکتر ویل، گلبول های سفید کمتری جذب کرده بودند که بخشی ار فرایند گرفتگی عروق است.

۳-    حفاظت از مغز: تحقیقات آزمایشگاهی تغذیه انسانی USDA، در دانشگاه Tufts از اسفناج به عنوان یکی از سوپرفودهایی که مغز شما را هوشیار نگه می دارد یاد می کند. به نظر شما چرا اینطور است؟ جواب این است، اسفناج حاوی لوتئین میباشد که ظاهرا” از پیرشدن مغز جلوگیری می کند.

۴-    حفاظت از پوست: تحقیقات نشان می دهند که مصرف روزانه ۶ تا ۱۰ میلی گرم لوتئین (به همراه مغذی های دیگر) احتمالا” آنتی اکسیدان کافی برای کاهش ضایعات اکسیداتیو پوست را فراهم می سازد.

۵-    خواص ضدسرطانی: گرچه مطالعات جامع تری پیش روست، اما گمان می رود لوتئین باعث افزایش مرگ سلول های سرطانی می شود. همچنین عامل کاهش رشد رگ های خون رسان به سلولهای سرطانی است وممکن است تغییراتی در روش ترمیم DNA به وجود آورد.

۶-    ریه های شما را جوان نگه می دارد: کسانی که بیشترین میزان لوتئین را مصرف می کنند، ریه هایشان حداقل یک الی دو سال نسبت به افرادی که کمتر مصرف می کنند، جوان تر است. این ادعا توسط نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو انجام گرفته، عنوان شده است. این امر بخصوص قابل توجه سیگاری ها می باشد.

۷-    ضد آرتروز: افرادی که بیشترین میزان لوتئین را مصرف کرده اند، طبق آمار موسسه ملی سلامت، حدود ۷۰% کمتر به آرتروز زانو مبتلا هستند.

چه کسانی به لوتئین نیاز دارند؟

هرکسی می خواهد از شر بیماریهی خلاص شود و از اثرات پیری در امان بماند می تواند لوتئین مصرفی خود را اندکی در رژیم غذایی اش افزایش دهد.
اگر شما سیگاری هستید و یا به طور مرتب الکل مصرف می کنید، حتما نیاز به حفاظت های آنتی اکسیدانی بیشتری دارید و ازفواید مصرف لوتئین سود بیشتری خواهید برد. (این امر در مورد افرادی که میوه و سبزیجات کمتر مصرف می کنند نیز صادق است).
همچنین به یاد داشته باشید که لوتئین در چربی حل می شود بدین معنا که شما برای جذب آن به مقداری چربی نیاز دارید. (پس اگر مایل به جذب لوتئین موجود در سالاد اسفناج هستید، روی آن اندکی روغن زیتون بریزید).

آلگومد یک جلبک سبز تک سلولی است که در بزرگترین فتوبایوراکتور جهان در آلمان کشت و تولید می شود و در درون خود طیف وسیعی از آنتی اکسیدانهای موثر در سلامتی را نهفته دارد. لوتئین، استاگزانتین، زئاگزانتین و انواع کاروتینوئیدهای موجود در آن به شکل ۱۰۰% طبیعی وجود دارد و از مسیرهای مختلفی در کاهش روند پیری و محافظت از ارگانهای بدن دخالت می نماید. مصرف روزانه چند قرص آلگومد میتواند نیاز بدن شمارا به این آنتی اکسیدان ارزشمند بطور کامل تامین کند.