27
ژانویه

واقعیتها در خصوص ویتامین D

آیا خارق العاده نیست اگر یک ویتامین بتواند استخوانهای محکمتر بسازد و یا شما را در مقابل دیابت محافظت نماید؟ شاید بیشتر از بیماری هایی مانند ام اس، سرطان، بیماری های قلبی – عروقی و افسردگی پیشگیری کند و در مبارزه با آنها شما را تنها نگذارد؟ و یا حتی در کاهش وزن شما تاثیر فراوانی داشته باشد؟
دانشمندان امروزه امیدهای فراوانی به ویتامین D دارند، بخشی از این ویتامین با قرار گرفتن پوست بدن در مقابل آفتاب تامین میگردد. این ویتامین در تعدا کمی مواد غذائی نیز وجود دارد. برخی از مکمل ها هم آنرا تامین میکنند.
به خواندن ادامه دهید و واقعیت های بیشتری راجع به این ویتامین را مطالعه کنید.

۱٫ ویتامین D سلامتی استخوان را تقویت می کند.
وجود ویتامین D در استحکام بافت استخوانی ضروری است. از کودکی تا سالخوردگی این ویتامین نقشی حیاتی ایفا می کند. در حضور این ویتامین است که بدن می تواند کلسیم را جذب نماید. از پوکی و سستی و نرمی استخوان جلوگیری می نماید. از سال های ۱۹۳۰ به بعد اضافه کردن ویتامین D به شیر در کشورهای غربی سبب از بین رفتن بیماری نرمی استخوان شد.

۲٫ شیوع بیماری ام اس در کشورهایی که از نعمت تابش نور آفتاب مناسب به مقدار کافی بی بهره اند شایع تر است. سالهاست که دانشمندان و محققین رابطه معنی داری بین تابش نور آفتاب، سطح ویتامین D در خون و اختلال خود ایمنی در بیماری ام اس یافته اند.

۳٫ برخی مطالعات بیانگر وجود رابطه ای بین کمبود ویتامین D و بیماری دیابت نوع ۱ و ۲ میباشند. با وجود این هنوز پزشکان ویتامین D را بعنوان یک عامل پیشگیری کننده از بیماری دیابت تلقی نمی کنند، گرچه سطح ویتامین D بایستی در حد طبیعی و قابل قبول باشد. اضافه وزن، چاقی، نقشی پررنگ تر در بیماری دیابت و کاهش سطح ویتامین D ایفا می کنند.

۴٫ مطالعات انجام شده حاکی از آن است که افراد دارای اضافه وزن یا چاق معمولا ویتامین D کافی در خونشان وجود ندارد. ویتامین D جزو ویتامین های محلول در چربی است و در بدن انسان سلولهای چربی ویتامین D را به دام می اندازند. بدرستی مشخص نیست که چاقی باعث کاهش سطح ویتامین D میگردد یا برعکس، اما مطالعه انجام شده در افرادی که از رژیم غذائی پیروی کرده و کالری کمتری مصرف می کردند با تامین ویتامین D در حد طبیعی به کاهش وزن بیشتری دست یافته اند.

۵٫ ویتامین D در فعالیتهای مغزی و عملکرد آن نقشی موثر ایفا می نماید. در بیماران دچار افسردگی سطح ویتامین D معمولا کافی نیست.

۶٫ اکثر افراد می توانند مقداری ویتامین D از طریق قرار گرفتن در آفتاب بسازند. وقتی در روز آفتابی بتوانید پوست خود را در مقابل آفتاب قرار دهید این مقدار ویتامین D در بدن ساخته میشود. اما در روزهای ابری، در هوای آلوده(مانع رسیدن نور کافی آفتاب) پوشش کامل برای بانوان، گذراندن ساعات روز در محیط های سر بسته، خارج نشدن سالمندان از خانه، دوری محل زندگی از خط استوا (شمال کره زمین) استفاده از کرمهای ضد آفتاب، داشتن پوست گندمی یا تیره و … همه در این امر دخیل هستند.متخصصین معتقدند بایستی به مواد غذائی و مکمل های ویتامین D پناه برد.

۷٫ بسیاری از مواد غذائی اغلب حاوی ویتامین D طبیعی مورد نیاز ما نیستند ماهی سالمون، ماهی آزاد، ماهیان چرب در این میان استثنا هستند. ماهی تن، ماهی ساردین اندکی ویتامین D دارند اما کافی نیست. مقدار کمی ویتامین D در زرده تخم مرغ، جگر گوسفند وجود دارد.

۸٫ اگر شیر، آب پرتغال، برشتوک غنی شده با ویتامین D در دسترس است صبحانه خود را با این مواد تکمیل کرده و مصرف کنید. در این صورت برچسب این مواد را مطالعه کنید تا متوجه شوید چه مقدار ویتامین D بدست آورده اید.

۹٫ همیشه بهتر است ویتامین D خود را با ۳وعده ماهی سالمون یا دیگر ماهیان تامین کنید، اگر این امکان وجود ندارد و شما نیاز به تامین ویتامین D دارید بایستی توجه کنید مکمل ها یک امکان بی نظیر هستند. اساساً ۲ نوع ویتامین D وجود دارد: ۱- ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) که معمولاً در مواد غذائی اشاره شده وجود دارد و ۲-ویتامین D3 (کوله کلسیفرول) که از طریق نور آفتاب تامین می شود. هردوی این ویتامین ها سطح ویتامین D در بدن را بالا می برند. معمولاً بیشتر مکمل ها ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D دارند. در خصوص مقدار مصرف این مکمل ها با یک متخصص مشاوره کنید.

۱۰٫ آیا شما به ویتامین D نیاز دارید؟ مشکلاتی که در مسیر تامین ویتامین D با موادغذائی و یا نور آفتاب وجود دارد شما را در معرض کمبود ویتامین D قرار می دهد. عوامل دیگری که این خطر را افزایش میدهند به قرار زیر است:
• سن بالای ۵۰ سال
• رنگ پوست
• زندگی در نقاط شمالی کره زمین
• اضافه وزن، چاقی، عمل جراحی بای پس معده
• آلرژی به شیر و یا عدم تحمل لاکتوز (قند شیر)
• بیماری های مزمن کبد و یا دستگاه گوارش، بیماری روده تحریک پذیر و یا بیماری کرون یا سلیاک
• استفاده از کرم ضد آفتاب در جذب ویتامین D از طریق آفتاب دخالت دارد و عدم استفاده از آن خطر سرطان پوست را بالا می برد، بنابراین مهم است که ویتامین D مورد نیاز خود را از منبع دیگری تامین کنید.

۱۱٫ عوارض کمبود ویتامین D
اکثر افرادی که کمبود ویتامین D دارند علامتی خاص را حس نمی کنند.اما … کمبود جدی این ویتامین باعث نرمی استخوان میگردد. این عارضه به شکل درد استخوانها و ضعف عضلات خود را نشان میدهد. این عارضه در کودکان جدی تر است و باعث مشکلات اسکلتی میگردد.

۱۲٫ آزمایش ویتامین D
یک آزمایش خون بسیار ساده است که به آزمایش ۲۵هیدروکسی ویتامین D شناخته میشود. در حال حاضر میزان هدف سطح ویتامین D وجود ۲۰ نانوگرم از این ویتامین در هر میلی لیتر خون است. اما بعضی از پزشکان معتقدند که این میزان بایستی با هدف رسیدن به ۳۰ نانوگرم اندازه گیری شود.
بهرحال انجام این آزمایش و سطح ویتامین D و تفسیر آن فقط بعهده پزشک شما است.

۱۳٫ شما به چه میزان ویتامین D نیاز دارید؟
مقدار مجاز توصیه شده برای مصرف ویتامین D برای بزرگسالان بالای ۷۰ سال ۶۰۰ واحد بین المللی است. افراد بالاتر از ۷۰ سال بایستی ۸۰۰ واحد مصرف نمایند در برخی شرایط خاص پزشکی متخصصین دوزهای بالاتری نیز توصیه می نمایند. این میزان صرفاً بعهده پزشک شما است.

۱۴٫ مصرف روزانه ویتامین D در شیرخواران
شیر مادر بهترین گزینه است، اما میزان ویتامین D در آن کافی نیست. میزان نیاز شیرخواران به ویتامین D برابر با ۴۰۰ واحد بین المللی است معمولاً این میزان تحت نظر پزشک کودکان تعیین و روش مصرف آن از طریق مکمل های غذائی یا پودرهای کودک تامین میگردد.

۱۵٫ ویتامین D برای نوجوانان
اکثر کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مقدار لازم ویتامین D را مصرف نمی کنند. حتی با شیر غنی شده آنان به ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد ویتامین D در روز نیازمندند. نوجوانان دچار کیست فیبروز زودتر در معرض کمبود ویتامین D قرار می گیرند. در این موارد حتما با پزشک کودکان مشاوره کنید.

۱۶٫ برخی مطالعات و بررسی ها دوزهای بیشتری از ویتامین D را توصیه می کنند. اما مصرف خیلی زیاد ویتامین D بی خطر نیست. مقدار بسیار زیاد ویتامین D میزان کلسیم را در خون افزایش میدهد و این افزایش به سایر اعضای بدن آسیب می رساند.
انیستیتو پزشکی آمریکا میزان قابل تحمل (بدون عوارض) ویتامین D را روی عدد ۴۰۰۰ واحد بین المللی تعیین نموده است زیرا این میزان ۴۰۰۰ واحد برای انسان قابل تحمل است.

۱۷٫ برخی داروها مانع جذب ویتامین D در بدن میشوند. مسهل ها، استروئیدها، داروهای ضد صرع از آن جمله اند. پزشک خود را در جریان بگذارید.

۱۸٫ البته خیلی زود است که ویتامین D را بعنوان یک مبارز موثر در سرطانها معرفی کرد. اما مطالعات جدیدی حکایت از آن دارند که افرادی که سطح بالای ویتامین D دارند خطر ابتلا به سرطان روده در آنان کاهش می-یابد. این مطالعات نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

۱۹٫ همه سر مقاله ها اظهار میدارند که ویتامین D در پیشگیری از سرطانهای پروستات و سرطان سینه (هر دو از یک ریشه سرچشمه می گیرند) موثرند. اما تحقیقات و بررسی ها تاکنون هنوز نمی توانند این ادعا را بصورت علمی تایید نمایند. در یک بررسی و مطالعه حیاتی که در دانشگاه هاروارد که در حال انجام می باشد اثرات مصرف ویتامین D و امگا۳ با شرکت ۲۰۰۰۰ داوطلب مورد تحقیق قرار دارد. بهرحال تا روشن شدن وضعیت اظهارات علمی بیشتر، تناسب اندام، ورزش مداوم و رعایت اصول تغذیه (متعادل از منابع طبیعی و مواد تازه) که پیشنهادات انجمن سرطان آمریکاست ممکن است یک راه حل قابل استفاده باشد.

۲۰٫ کمبود ویتامین D با سکته قلبی، ایست قلبی و سایر بیماری های قلبی ارتباط دارد. اما تاکنون نمی توان ادعا کرد که مصرف ویتامین D در زمانی که به این بیماری ها مبتلا هستید و چه میزان ویتامین D مورد نیاز است.

۲۱٫ احتمال میرود سطح ویتامین D در سالمندان به میزان مطلوب نرسیده باشد. تحقیقات نشان میدهد سالمندانی که کمبود ویتامین D دارند در آزمایشات حافظه، تمرکز و استدلال نمره کمتری می گیرند.