01
ژانویه

آلگومد و اثرات آن بر پوست

تحقیقات نشان داده که با افزایش سن، توانایی بدن در سنتز اسیدهای نوکلئیک (RNA و DNA) کاهش می یابد که منجر به بروز علائم پیری می گردد (کاهش سطح انرژی، چین و چروک و شل شدن پوست، کاهش حافظه و …). آلگومد به عنوان غنی ترین ماده غذایی از لحاظ اسیدهای نوکلئیک، و همچنین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های بسیار قوی، اثرات شگفت آوری در پیشگیری از بروز پیری و کاهش اثرات آن از خود نشان داده است. مطالعات زیادی اثبات کرده که آلگومد با افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدان‌های آنزیمی و غیرآنزیمی در سلول‌ها، از اثرات زیانبار اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب به DNA و سایر بیومولکول‌های زیستی، مرگ سلول‌های پوست، سرطان، ایجاد چین و چروک، پیری زودرس و … می‌شوند، جلوگیری می‌نماید. به همین دلیل است که امروزه، جلبک آلگومد به عنوان یک ضد آفتاب خوراکی مطرح شده است. آلگومد دارای خواص بسیاری است، از این رو می‌تواند به عنوان یک جزء طبیعی فعال هم به شكل خوراكي و هم به صورت موضعي برای محصولات مراقبتی ضد پیری، ضد سرطان، ضد چین و چروک، ضد سلولیت، ضد کشیدگی و ضد آفتاب استفاده شود. در ادامه اثرات درمانی و کمک درمانی اثبات شده آن برروی پوست و مو همراه گزیده ای از مطالعات انجام شده ارائه می گردد.

بهبود متابولیسم کلاژن و الاستین و محافظت از آن‌ها
دانشمندان در آلگومد ترکیبی به نام فاکتور ارتجاعی (Resilient factor) شناسایی کرده‌اند که با ممانعت از فعال شدن آنزیم‌های کلاژناز و الاستاز یا ماتریکس متالوپروتئینازها (MMPs) توسط UV خورشید، از تخریب کلاژن و الاستین پوست جلوگیری می‌نماید. علاوه بر این، نتایج مطالعات مربوطه نشان داده است که این فاکتور باعث افزایش بیان گیرنده TGF-β در پوست نیز شده و از این طریق باعث افزایش سیگنالینگ TGF-β و متعاقباً باعث افزایش سنتز کلاژن و الاستین در پوست و حفظ شادابی و لطافت پوست می‌گردد (۱،۲).
اثرات آنتی‌اکسیدانی و محافظت در برابر اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد
مطالعات دیگر نشان داده‌اند که جلبک آلگومد به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد با افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدان‌های آنزیمی و غیرآنزیمی در سلول‌ها، از اثرات اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب  به DNA و سایر بیومولکول‌های زیستی، مرگ سلول‌های پوست، سرطان، ایجاد چین و چروک، پیری زودرس و … می‌شوند، جلوگیری می‌نماید. به همین دلیل است که امروزه، جلبک آلگومد به عنوان یک ضد آفتاب خوراکی مطرح شده است (۳).

آلگومد و بهبود مشکلات پوستی
در سال ۲۰۰۹، در ژاپن، مطالعه‌ای بر روی مدل‌های مبتلا به دِرماتیت مزمن (اِگزِما، قرمزی و پاپول) انجام شد. در این مطالعه مصرف آلگومد به مدت یک ماه، در مقایسه با گروه کنترل، به کاهش قابل توجهی در میزان التهاب، اوتیت خارجی (external otitis)، کاهش در میزان نوتروفیل‌ها در موضع التهاب، کاهش خارش، بهبود زخم‌ها در نواحی مختلف بدن و … منجر گردید. مطالعات بسیاری نشان داده است که آلگومد برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ازدیاد حساسیت بسیار مؤثر می‌باشد. در این مطالعه، کاهش در التهاب، به توانایی آلگومد در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از گسترش عفونت‌های باکتریایی در پوست، کاهش میزان نوتروفیل‌ها در موضع التهاب، جلوگیری از تولید NO و نیتریک اکسید (کاهش خارش) و … نسبت داده شده است. علاوه بر این، در این مطالعه، مصرف آلگومد هیچ‌ یک از عوارض داروهای استروئیدی و غیراستروئیدی را نداشته ‌است. در تحقیقی دیگر استفاده از آلگومد به شکل موضعی موجب (۴،۵). لوکاس و همکاران (۲۰۱۴) اثرات مصرف خوراکی و موضعی آلگومد را برروی التهاب پوست و التیام زخم های پوستی بررسی کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد که مصرف آلگومد برروی کاهش التهاب پوستی بسیار موثر بوده و بطور چشمگیری موجب تسریع التیام زخم ها می گردد (۶).

اثر بر رگزایی (آنژیوژنز) و حلقه‌های سیاه دور چشم
رشد و تشكيل بیش از حد عروق خونی، باعث بروز مشکلات پوستی نامطلوب مانند وریدهای عنكبوتي و گودی های سیاه زیر چشم است. همه این مشکلات به علت اتساع رگها و مويرگهاي سطح پوست ایجاد می شوند. عیوب عروقی اغلب موجب ظاهر شدن وریدهای عنکبوتی می شود. آنها می توانند با توجه به رکود خون در اندام های پایین تر تبدیل به وریدهای واریسی شوند. در طی تحقیقی مصرف كرمي كه حاوي ۱٪ آلگومد بر روی وریدهای عنکبوتی بعد از ۲۸ و ۸۴ روز پس از مصرف کرم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آلگومد با مهار فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و افزايش ترکیبات مهارکننده تشکیل توبول ها، به طور قابل ملاحظه اي طول عروق را کاهش داده و مانع از رگزايي شد. همچنین آلگومد به وضوح قرمزی ضایعات عروقی را کاهش داد و موجب بهبود اندازه و رنگ وریدهای عنکبوتی گردید.


شکل : کاهش طول عروگ و کاهش شدت ضایعات عروقی قبل (چپ) و بعد (راست) از استفاده از آلگومد

آزمايشي بر روي ۱۵ خانم ۵۰ تا ۶۵ ساله كه حلقه هاي سياه دور چشم داشتند انجام شد. آنها به مدت ۲۸ روز، روزي ۲ بار از  آلگومد ۱٪  به صورت موضعي بود استفاده نمودند. نتايج آنالیز رنگ سنجی نشان داد كه مصرف آلگومد باعث كاهش رنگدانه سازی در پوست و افزايش شفافیت پوست گرديد. و در نتيجه در ۷۳% از داوطلبان حاضر در آزمايش به طرز باور نكردني حلقه هاي سياه دور چشم کاهش يافتند.


شکل : کاهش حلقه هاي سياه دور چشم قبل (چپ) و بعد (راست) از استفاده از آلگومد

منابع:
۱- Chen, Chiu-Lan, et al. “Protective effects of Chlorella-derived peptide on UVB-induced production of MMP-1 and degradation of procollagen genes in human skin fibroblasts.” Regulatory toxicology and pharmacology 60.1 (2011): 112-119.
۲- Shih, Mei-Fen, and Jong-Yuh Cherng. “Potential protective effect of fresh grown unicellular green algae component (resilient factor) against PMA-and UVB-induced MMP1 expression in skin fibroblasts.” European Journal of Dermatology 18.3 (2008): 303-307.
۳- Makpol, Suzana, et al. “Chlorella vulgaris modulates hydrogen peroxide-induced DNA damage and telomere shortening of human fibroblasts derived from different aged individuals.” African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines 6.4 (2009).
۴- Chubachi H, Saito M, Takekoshi H, Yuasa K, Hiranaka T. Anti-inflammatory Effect of Chlorella pyrenoidosa on Chronic Dermatitis in Beagles. Med Biol. 2009:575-81.
۵- Kralovec, J. A., et al. “An aqueous Chlorella extract inhibits IL-5 production by mast cells in vitro and reduces ovalbumin-induced eosinophil infiltration in the airway in mice in vivo.” International immunopharmacology 5.4 (2005): 689-698.
۶- Hidalgo-Lucas, Sophie, et al. “Benefits of oral and topical administration of ROQUETTE Chlorella sp. on skin inflammation and wound healing in mice.” Anti-Inflammatory & Anti-Allergy Agents in Medicinal Chemistry (Formerly Current Medicinal Chemistry-Anti-Inflammatory and Anti-Allergy Agents) 13.2 (2014): 93-102.