29
ژانویه

آنچه که حقیقتاً در کنترل و کاهش وزن اضافی موثر است…

اجازه می خواهیم تا یک بار و به شکلی کاملاً علمی پیرامون مسئله بسیار پر اهمیت برنامه ها و رژیم های لاغری مروری دوباره بنمائیم.
اول بایستی مقدار غذای مصرفی خود را کنترل کنیم. زيرا غذا را برای سلامتی مصرف می کنیم نه برای سیر شدن.
برنامه کنترل مقدار غذای مصرفی را می توان با بهره گیری از یک مکمل غذائی – رژیمی مناسب (مکمل های طبیعی که حاوی پروتئین، املاح معدنی، ویتامینها، آنتی اکسیدانها و اسیدهای چرب امگا هستند) آغاز نمود.

بدن يك فرد چاق گرسنه است زیرا بدرستی تغذیه نگردیده و نوعی از سوء تغذیه در آن وجود دارد. تمامی غذاهای آماده و نیمه آماده، کنسرو شده بعنوان مواد غذائی تهی در تغذیه صحیح شناخته شده اند. این مواد معمولاً خالی از عناصر مورد نیاز در یک تغذیه صحیح محسوب می گردند، در بسیاری از اینگونه مواد خبری از املاح معدنی، ویتامینها، آنزیم ها و … نیست و به همین دلیل یک ماده غذائی تهی به شمار می آیند و در عوض مواد نگهدارنده، رنگهای شیمیائی، برخی مواد شیمیائی غیر ضروری و مضر در آنها یافت می شود که خود عامل دیگری در سوء تغذیه به شمار می روند. شاید ۲۰ سال پیش دغدغه سازمانهای بهداشتی جهانی، تأمین پروتئین و کربوهیدراتها و … برای بشر بود ولی در حال حاضر عقیده بر این است که انسان امروزی از نظر سلولی دچار فقر غذائی است و از میان عناصر و مواد غذایی متعدد نیاز به ریز مغذی ها، آهن، روی، مس، ید، سلنیوم، فسفر و…در درجه اول اهمیت قرار دارد. پس وقتی وارد برنامه کنترل غذای مصرفی در یک برنامه کنترل وزن می شوید قبل از هر چیز بایستی از تأمین ویتامینها، املاح و ریزمغذی ها مطمئن شد، لذا یک مکمل غذائی طبیعی، کامل، کارآمد و شناسنامه دار که مجوزهای بهداشتی را داراست گام نخست در موفقیت محسوب می گردد.

علی رغم مصرف غذاهای آماده، نیمه آماده، کنسرو شده، بسته بندی شده، بازهم احساس می شود که به سیری نمی‌رسیم یعنی هنوز گرسنگی سلولی وجود دارد. گرسنه‌ي چه؟ گرسنه آنچه که در بالا به آنها اشاره شد و باز نیازهای تغذیه خود را با همان مواد تهی پاسخ میدهیم و باز کمبود حاصل می گردد و این چرخه معیوب ما را به بیشتر و بیشتر خوردن وا می دارد یا باعث می گردد رژیم غذایی شکسته شود.

پس از خوردن چیپس، شکلات، پیراشکی، ساندویچ، غذاهای آماده، غذاهای نیمه آماده یخ زده و…احساس پر شدن معده حاصل می شود، اما از سیری خبری نیست. هنوز گرسنگی وجود دارد، هنوز مثلاً از منیریم، آهن، B12 یا ویتامین A خبری نیست. پایان قصه هم بسیار واضح است. هرگز برای ۲ نفر حتی ۲ خواهر در یک خانواده با اختلافات سنی یک یا دو سال علیرغم اینکه در یک خانواده زندگی، تغذیه و رشد می نمایند یک برنامه غذائی واحد جهت کنترل وزن نمی توان ارائه داد. چون مکانیسم سوخت و ساز ایندو قطعاً با یکدیگر تفاوت می نماید و به همین دلیل یک خانم ۳۵ ساله ایرانی ساکن در شمال ایران را با یک خانم ۳۵ ساله ساکن در پاریس نمی توان از نظر عادات غذائی، طرز استفاده از مواد غذائی، منابع تامین مواد غذائی آنها و … مقایسه نمود. لذا اگر یک رژیم غذائی متعادل و متکی بر یافته های علمی و حتی آرمایش شده در اروپا یا ژاپن در کاهش وزن موثر بوده باشد. الزاماٌ در مورد این هم وطن کار آئی نخواهد داشت. البته اگر کار آئی هم داشته باشد باید به تبعات حاصل پس از یکی دو سال در آنها دقت کافی شود.

لذا توصیه می شود زیاد وارد جزئیات نشده، خود را با دیگری مقایسه نکنیم ما مشخصات خودمان را داریم. بسیاری می گویند: «حتی وقتی آب می خورم چاق می شوم» در این عبارت ردپای واکنشهای بیولوژیک یک بدن چاق را می توان یافت ولی واقعاً توجه خاصی را میبایستی به ریز مغذی ها، املاح، ویتامینها و چربیهای مفید غیر اشباع در یک رژیم غذائی متعادل معطوف نمود. یک بار دیگر مرور می کنیم.

تغذیه از منابع طبیعی، به مقدار لازم و در صورت نیاز اطمینان از مصرف یک مکمل غذائی طبیعی، کامل، تایید شده و مغذی که حاوی املاح معدنی، ریز مغذی ها، ویتامینها اسیدهای چرب غیر اشباع باشد.

دوم بایستی خود را درگیر یک نوع افزایش تحرک نمود. خود را به نوعی درگیر در حرکت، ورزش، پیاده روی، تحرک بیشتر ساخت. تنبلی جهت انجام این کار عواقبی بسیار ناخوشایند دارد.

آیا شما هم جزء کسانی هستید که با یک تلفن، غذا، مواد سوپر مارکتی، سبزی و میوه و… به در خانه تان آورده می شود؟؟
آیا برای خرید ۲ عدد نان بایستی با اتومبیل به نانوائی سر خیابان بروید؟؟
آیا در انجام کارهای شخصی، کارهای منزل، رفت و آمد در شهر فردی دیگر به شما کمک می کند و یا از اتومبیل برای انجام امور روزمره استفاده می کنید؟؟ این لیست بلند بالا را ادامه نمی دهیم، در مقابل هر پرسشی که مطرح شود، قطعاً توضیحاتی در توضیح منطقی عدم تحرک وجود دارد.
ولی از سوی دیگر بایستی به این نکته توجه کنیم که تغییر دادن کلیه این عادات غلط در یک تصمیم گیری و طی مدت زمان کوتاه عملاً غیر ممکن است.
توصیه می شود: روزی نیم ساعت را به خود اختصاص داده، در ابتدای روز و یا در عصرها نیم ساعت دست از امور یکنواخت کاری، اداری، تجارت و…برداشته (نه تنها به کارتان لطمه ای نمی خورد بلکه از لطمات بی شماری در سلامت روح و جسم جلوگیری بعمل می آید.) و نیم ساعت در اولین محل مناسب، پارک، مرکز تفریحی، یک خیابان یا کوچه های اطراف فقط به پیاده روی مشغول شد و به خود، به پاها به طرز راه رفتن، ضربان قلب، ریتم تنفس توجه کرد. فقط نیم ساعت؛ این نیم ساعت ارزش ساعتهای بسیار زیادی را دارد و از چند جنبه حائز اهمیت است. ولی مهمتر اینکه در برنامه تعادل وزن بسيار موثر است.
ضمن رعایت کم خوری توجه به عامل صحیح خوری هم بنمائید.

سرانجام، مرحله آخر.
در انتخاب مواد غذائی بایستی بیشتر دقت شود. خیلی ساده است، یا غذای منزل را به محل کار برد یا اینکه اگر مجبور هستیم خارج از منزل غذا بخوريم سعی کنیم از غذاهای سالم تر استفاده کنیم.
مواد غذائی بهتر است طبیعی، سالم و مغذی باشد، محدود کردن شکر تصفیه شده و یا جایگزین کردن آن با یک شیرین کننده طبیعی بهتر است. گفیم محدود کردن، نه قطع کردن.
قطع کامل یا محدود نمودن روغنهای جامد
قطع کامل یا محدود نمودن نوشابه
قطع کامل یا محدود نمودن آرد سفید و فرآورده‌هاي آن
بسیاری از ما وقتی با چنین دستورالعمل هائی مواجه می شویم، در پایان لیست از خودمان می پرسیم پس چه بخوریم؟؟؟
راه ساده ای دارد.همه چیز بخورید و لاغر هم بشوید، لاغر که نه بلکه به وزن متعادل و طبیعی خود برسید.
فقط کافی است کم کم از مواد غیر طبیعی فاصله بگیرید، مواد غذائی تصفیه شده را محدود کنید، از مواد طبیعی و سالم بهره بگیرید.

در خصوص مکمل غذائی، امروزه تاثیرات بسیار فراوان جلبکهای سبز در کسب تعادل وزن به اثبات رسيده است. آنها را در www.algomed.ir بخوانید، اگر آنرا مناسب یافتید، با پزشک خود راجع به آن صحبت کنید، می توانید از داروخانه محلتان نیز در خصوص Algomed سوال کنید.
بهترین زمان مصرف در وعده های قبل از غذا پیشنهاد شده است از روز بعد به خودتان توجه کنید(زمانی که نیم ساعت راه می روید احساس سبکی می کنید؟
سرحال تر هستید؟
تعداد مراجعه به دستشوئی شما افزایش یافته است؟
راحت تر از رختخواب بیرون می آیید؟
مشکلاتی نظیر نفخ، یبوست، خستگی در شما کمتر است؟
کمی به خودتان توجه کنید به اعضای بدن، به قلب، به حالات روحی اگر سه روش فوق را بدرستی برای مدت حداقل یکی دو سال بکار ببرید مطمئناً احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت، راستی اگر تعداد قرصهای آلگومد توصیه شده بنظرتان زیاد است، اشتباه نکنید، مصرف تا روزی ۱۰ قرص برای افراد سالم توصیه شده است ولی اگر نتوانستید حداقل ۴-۳ قرص آلگومد را مصرف کنید.
اگر نتیجه رضایت بخشی گرفتید، ما را مطلع کنید و سئوالات خود را با دوستانتان در فردای سبز ایرانیان در میان بگذارید.

سلامتی شما و کسانیکه دوستشان دارید مهمترین هدف ماست…