لوله های سبز تولید آلگومدلوله های سبز تولید آلگومدلوله های سبز تولید آلگومد
23
ژانویه

نکات بسیار مهم در رابطه با مصرف جلبک ها

شرکت فردای سبز ایرانیان با بیش از ۲۰ سال همکاری با دانشمندان و متخصصان پرورش جلبک کلرلا ولگاریس در آلمان، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ در این زمینه آغاز نموده است. امروزه با توجه به گذشت این ۲۰ سال محصولاتی با نام‌های مشابه به جامعه معرفی و توصیه شده است. خوب است بدانیم که کلرلا دارای بیش از ۱۰۰ گونه و زیرگونه است (همانند برنج که دارای گونه های متفاوت با خواص و عطر و طعم متفاوت است) که در شرایط مختلف رشد کرده و ترکیبات مختلفی تولید می‌کنند (شکل).

در بین این گونه‌ها که همه با نام کلرلا شناخته می‌شوند، گونه‌هایی ساکن آب‌های شور، مرداب‌ها، دریاچه‌ها و … حضور دارند که حاوی ترکیبات مختلفی هستند. بطوریکه حتی برخی گونه‌ها شدیدا سمی بوده و مصرف آنها سلامتی انسان را بطور جدی تهدید می‌کند. سالم‌ترین و غنی‌ترین و مغذی‌ترین گونه کلرلا که بیشترین تحقیقات علمی برروی آن صورت گرفته، کلرلا ولگاریس است. کلرلا ولگاریس در شرایط مختلفی کشت و تولید می‌گردد که آگاهی از آنها برای مصرف کنندگان آن جهت تغذیه بسیار با اهمیت است.

کلرلا ولگاریسی که در شرایط نامناسب و پرتنش (مانند استخرهای روباز و حوضچه‌ها) کشت و تولید شود ترکیبات متفاوتی تولید کرده و اغلب با سایر جلبک‌ها و میکروارگانیسم‌های سمی و بیماری زا همراه می‌گردد که تفکیک آنها از هم ممکن نبوده و کیفیت و سلامتی محصول را به شدت پایین می‌آورد. از این کشت اغلب جهت تولید غذای دام و طیور و نیز تولید سوخت زیستی استفاده می‌گردد (شکل). با این حال برخی شرکت‌ها با بسته بندی این فراورده به شکل مکمل‌ها و پودرها، آنرا برای مصارف تغذیه انسانی به فروش می‌رسانند، درحالیکه ایمنی و سلامتی این محصول به شدت زیر سوال است. بنابراین آگاهی از شرایط تولید کلرلا در زمان خرید برای مصرف کنندگان بسیار با اهمیت است.

همچنین کشت کلرلا ولگاریس در محیط بسته فاقد نور که فرمانتور نامیده می شود نیز کشت می گردد (شکل). با اینکه این سیستم کشت فاقد آلودگی‌های محیطی و سایر میکروارگانیسم‌ها و پاتوژنهاست، ولی به دلیل اینکه کلرلا یک موجود فتوسنتز کننده است، عدم وجود نور و شرایط تخمیری موجب توقف تولید بسیاری از ترکیبات مهم و مغذی (مانند رنگدانه ها) گشته و ترکیبات متفاوتی نسبت به حالت کشت در شرایط نوری حاصل می‌گردد. اغلب منظور از این نوع کشت استفاده از کلرلا جهت استخراج روغن‌های صنعتی و بهداشتی و نیز غذای دام و طیور می‌باشد.

سیستم کشت سوم که ایده آل ترین سیستم کشت کلرلا ولگاریس است، کشت در شرایط فتوبیوراکتور می‌باشد (شکل). در این سیستم کشت کلرلا ولگاریس در یک محیط کاملا بسته، در معرض نور خورشید و در بهینه‌ترین شرایط، بطور انحصاری و طبیعی در آلمان کشت شده و محصولی کاملا خالص و سالم با بالاترین میزان مواد مغذی تولید می‌گردد که با نام تجاری آلگومد در سراسر جهان و ایران به فروش می‌رسد. خواص درمانی، کمک درمانی و تغذیه‌ای آلگومد در دانشگاه‌های معتبر جهان و ایران (دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، بقیه اله (عج)، تبریز، زنجان، مازندران و …) بررسی و اثربخشی آن در بهبود و درمان بیماری‌های مختلف اثبات شده است. بنابراین معرفی هر محصول دیگر با نام‌های مشابه به جای آلگومد فاقد مستندات علمی و اثرات درمانی قابل قبول بوده و صحت ندارد و موجب پیگرد قانونی می‌گردد.

بنابراین، اگر از جلبک‌های خوراکی به عنوان ماده غذایی خالص، طبیعی، مغذی و موثر در سلامتی استفاده می‌کنید، بایستی بدانید که کدام کلرلا، در کدام سیستم کشت و تحت چه شرایطی کشت و تولید می‌شود.