29
ژانویه

چگونه از یبوست مزمن رهایی یابیم؟

یبوست به عنوان یکی از مشکلات گوارشی شایع در جهان می باشد که به طور معمول به اجابت مزاج دشوار یا نامنظم اطلاق می شود. علل رایج یبوست مزمن شامل مصرف ناکافی فیبر یا مایعات، اختلالات حرکتی کولون، اختلال کارکرد مقعد-رکتوم (که خود ناشی از اختلالات عصبی و معدوی-روده ای می باشد)، مصرف برخی از داروها، بالا رفتن سن و یا ابتلا به برخی بیماریها نظیر کم کاری غده ی تیروئید و افسردگی می باشد.

فیبرهای غذایی
فیبرهای غذایی طیف گسترده ای از مواد غیر قابل جذب (توسط آنزیم های موجود در دستگاه گوارش انسان) به شمار می آیند که از منابع گیاهی و یا ریز جلبک ها بدست می آیند. فیبر های موجود در مواد غذایی ترکیبات مهمی محسوب می شوند که از جنبه های مختلفی برای سلامتی انسان مفید می باشند. از فیبرهای غذایی برای پیشگیری و درمان بیماریهای گوناگون از جمله یبوست، بیماریهای قلبی عروقی، چاقی، کاهش وزن و تثبیت آن و  دیابت نوع دوم استفاده می شود.
سهم فیبرهای غذایی در جیره ی غذایی روزانه ما به طور معمول کمتر از مقدار مورد نیاز می باشد، به طوری که وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی آمریکا بر لزوم مصرف روزانه ی فیبر به مقدار کافی در کنار مصرف پتاسیم، کلسیم و ویتامین D به عنوان یکی از چهار ماده ی غذایی ضروروی تاکید دارد.

آلگومد چه کمکی به شما می کند ؟
آلگومد علاوه بر محتوای بسیار بالای پروتئین (%۶۰-۵۰)، ویتامین و املاح معدنی متنوع، حاوی مقادیر بالایی از فیبر، کلروفیل های a و b (بالاترین میزان کلروفیل را در میان تمام گیاهان جهان داراست) می باشد. کلروفیل و فیبر موجود در آلگومد آنرا به عنوان گزینه ی بسیار مناسبی برای بهبود و درمان یبوست مبدل ساخته است به طوریکه این محصول یکی از بهترین و موثرترین مکملهای غذایی در این زمینه می باشد.

خواص آلگومد در بهبود و درمان یبوست
– مقادیر قابل توجه فیبر و کلروفیل موجود در آلگومد باعث تسهیل حرکات دودی شکل در روده شده و عمل دفع مدفوع را بهبود می بخشد.
–  آلگومد حجم مدفوع را افزایش داده و تعداد دفعات دفع مدفوع را بالا می برد.
–  به دلیل سخت تر شدن عمل دفع مدفوع و ایجاد نفخ در مبتلایان به یبوست این عارضه ممکن است منجر به چاقی شود، از این رو مصرف آلگومد می تواند باعث کاهش وزن و چاقی در افراد مبتلا به یبوست شود.
–  فیبر های موجود در آلگومد موجب افزایش ظرفیت نگهداری آب توسط مدفوع و منظم تر شدن حرکات دودی شکل دستگاه گوارش انسان می گردد.

منابع علمی معتبر جهت مطالعه بیشتر:
۱٫ Cosby, Evelyn Linda, The Uses of Chlorophyll Pigments in Animals: Chlorophyll as a Therapeutic Agent, Bios, 1942, 107-117, 0005-3155.(تاثیر کلروفیل بر روی بهبود عملکرد دستگاه گوارش)
۲٫ Roberfroid, M.B, Introducing inulin-type fructans. British Journal of Nutrition, 2005. 93(S1): p. S13-S25.
(تاثیر آلگومد در تنظیم حرکات روده ی گوارش و رفع یبوست)
۳٫ Takechi, Yoshiro. Medical effects of chlorella. Gakushu KenkyuSha (Tokyo), Nov. 30, 1971.
۴٫ http://www.bio-sources.com/chlorellabenefits. ( تاثیر آلگومد بر بهبود دفع مدفوع از بدن)