29
ژانویه

کلسترول و تری‌گلیسرید چیست و چه نقشی در سلامت شما ایفا می کند؟

کلسترول یک ماده شبیه چربی در خون شما می‌باشد. بدن شما خودش کلسترول مورد نیازش را می‌سازد. سه نوع کلسترول در خون وجود دارد: کلسترول خوب (HDL)، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسرید.
زمانی که شما غذاهایی با چربی یا کلسترول بالا مصرف می‌کنید، کلسترول خون شما خیلی افزایش یافته و در داخل عروق خونی قلب شما تجمع می‌یابد. در نتیجه، جریان خون در داخل قلب مختل شده و احتمال بروز حمله قلبی افزایش می‌یابد. در واقع، نسبت کلسترول خوب به بد بایستی در بدن حفظ شود.

تری‌گلیسرید نوع دیگری از چربی موجود در خون می‌باشد که افزایش آن نیز احتمال بروز بیماری‌های قلبی و … را افزایش می‌دهد. عدم تحرک کافی و رژیم غذایی نامناسب با محتوای کربوهیدرات بسیار بالا از دلایل اصلی افزایش سطح تری‌گلیسریدها در بدن می‌باشد که با افزایش وزن، چاقی و مقاومت به انسولین نیز ارتباط بسیار تنگاتنگی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها باعث تولید بیش از حد انسولین در بدن و افزایش سطح تری‌گلیسرید در زنان می‌شود. مصرف الکل نیز منجر به افزایش تری‌گلسیرید خون می‌گردد.

خطرات افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید خون
تحقیقات نشان داده است که در بدن انسان، سطح بالای تری‌گلیسرید خون احتمال ابتلا به آترواسکلروز، بیماری‌ای قلبی- عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. علاوه بر تری‌گلیسرید، تغییر قابل ملاحظه در میزان کلسترول بد (LDL) خون نیز تعیین کننده می‌باشد. افزایش در سطح تری‌گلیسرید در زنان در مقایسه با مردان، به یک عامل خطرساز احتمال بروز بیماری‌های قلبی را بیش‌تر افزایش می‌دهد.

علایم افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید خون
•    اغلب مردم هیچ علایمی از افزایش کلسترول خون نشان نمی‌دهند.
•    گاهی اوقات رسوب کلسترول در دیواره عروق قلبی باعث بروز درد در ناحیه قفسه سینه می‌گردد.
•    جهت اطمینان از میزان تری‌گلیسرید، کلسترول خوب و بد خود بهترین راه این است که از پزشک خود بخواهید تست کلسترول و تری‌گلیسرید برایتان بنویسد. دکتر شما میزان کلسترول کل شما را خواهد گفت. عدد کلسترول شما باید زیر ۲۰۰ باشد. عدد تری‌گلیسرید بایستی کمتر از ۱۵۰ باشد.

راه‌های کنترل کلسترول و تری‌گلیسرید خون
•    روزانه حداقل ۳۰ دقیقه به طور منظم ورزش کنید.
•    میوه و سبزیجات بیش‌تر مصرف کنید.
•    غذاهای حاوی آمگا سه مانند ماهی، روغن دانه کتان، جلبک و … زیاد مصرف کنید.
•    گاهی اوقات مصرف فیبر نیز می‌تواند جهت کاهش سطح تری‌گلیسرید بسیار مفید باشد. استفاده از فیبر در رژیم غذایی باعث احساس سیری در شما شده، به کاهش وزنتان کمک کرده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شما نیز می‌شود.
•    مصرف غذاهای پرچرب مثل گوشت پرچرب، غذای سرخ شده، شیر پرچرب، خامه، کره و پنیر پر چرب و … را کاهش دهید.
•    غذاهای حاوی کلسترول بالا مثل تخم‌مرغ یا زرده تخم مرغ کمتر مصرف کنید.

آلگومد چه کمکی به شما می‌کند؟
آلگومد یک محصول گیاهی (مانند سبزیجات خوراکی) حاوی کالری پایین است که در بزرگترین سیستم بسته جهان کشت در کشور آلمان تولید می‌شود. در آلگومد مقدار قابل توجهی اُمگا سه، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌های  طبیعی (از قبیل، کلروفیل، لوتئین، بتاکاروتن و کارتنوئیدها، آستاگزانتین، لوتئین، …)،  انواع ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه ضروری، آهن، کلسیم، زینک، سلنیوم و … وجود دارد.
دانشمندان ژاپنی با مطالعه روی افراد با چربی خون بالا نشان دادند که مصرف جلبک آلگومد می‌تواند جهت کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون و کنترل وزن بدن بسیار کمک‌کننده باشد. در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، جمعی از پزشکان و دانشمندان ایرانی نیز با مطالعه روی چندین زن و مرد ایرانی با چربی خون بالا نشان دادند که مصرف آلگومد برای کنترل کلسترول و تری‌گلیسرید خون و نیز جلوگیری از کبد چرب بسیار مفید می‌باشد.