21
ژانویه

کم خونی؛ علائم، پیشگیری و درمان

کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت‌های بدن وجود ندارد. از عوامل ایجادکننده کم خونی می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن یا مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد. از مهم‌ترین مواد غذایی جهت خون سازی، كه كمبود آن در بدن موجب بروز كم خونی می‌شود می‌توان به آهن، ویتامین B12 و اسید فولیك (ویتامین B9) اشاره كرد كه از بین آنها كم خونی ناشی از فقر آهن یكی از شایع‌ترین نوع كم خونی است.

میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیكی افراد متفاوت است. مقدا توصیه شده روزانه برای آهن در نوزادان ۱۵ میلی گرم؛ کودکان کمتر از ۴ سال، ۱۰ میلی گرم و در افراد بیشتر از ۴ سال ۱۸ میلی گرم است. زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت، و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر كم خونی قرار دارند. در دوره شیردهی و بارداری نیاز روزانه به آهن تا ۲۷ میلی گرم افزایش می یابد. از مهمترین علائم کم خونی می‌توان به: رنگ پریدگی، خستگی زودرس، بیماری‌های قلبی، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها و حالت تهوع اشاره کرد.

برای درمان کم خونی چند روش وجود دارد که بهترین و کم خطرترین آنها استفاده از مکمل‌های خوراکی است. مصرف مکمل‌های معمول حاوی آهن معمولاً سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می گردد. آلگومد فورت به عنوان یک منبع طبیعی و کامل از مواد و ترکیبات مورد نیاز جهت خونسازی در بدن، علاوه بر آهن، ویتامین‌های B9 و B12، مقادیر زیادی ویتامین C نیز دارا می‌باشد که موجب تسهیل جذب آهن می‌گردد. مصرف روزانه آلگومد، بدون ایجاد هیچگونه عوارض جانبی، موجب درمان کم خونی و برطرف شدن علائم ناشی از آن می‌گردد. علاوه بر این، آلگومد با داشتن اسیدهای چرب امگا موجب بهبود کارایی سیستم گردش خون، کاهش فشار خون و افزایش خون رسانی به بافت‌ها و پیشگیری از سکته قلبی می‌گردد.