اثرات سلامتی بخش آلگومد
24
ژانویه

سوپرفودها (قسمت اول)

اخیراً در سایت های معتبر جهانی و گاهاً سایت های داخلی از کلمه سوپرفود “superfood” استفاده های زیادی میشود. این کلمه چون در فرهنگ تغذیه غربی به وفور استفاده شده و مفهوم خاص آن در بین افراد جامعه جا افتاده است. اما متاسفانه این کلمات super و food برای مخاطب ایرانی مفهوم واضح و روشنی ارائه نمی دهد. و در ترجمه آن بایستی همین دو کلمه را به طور کامل توضیح دهیم.
منظور از سوپر فود مواد غذائی طبیعی است که حاوی مقادیر فراوانی ریز مغذی و سایر مواد غذائی را در خود دارند بطوریکه با مواد غذائی متداول و معمولی و مصرفی روزانه از این نظر ارزش بیشتری دارند.
این مواد غذائی ارزشمند به گونه ای بررسی و طبقه بندی میگردد که پاسخگوی کمبودهای غذائی نیازهای بدن باشد، مثلاً نان تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده در مقایسه با نان تهیه شده از آرد گندم کامل (گندم + سبوس + هرآنچه در گندم هست) بررسی می شود.
کلرلا ولگاریس یک جلبک تک سلولی ساکن در آب های شیرین (نه جلبک دریایی ساکن در آب شور)است در ادبیات تغذیه امروزی جزو سوپر فودها طبقه بندی می گردد.
شاید خالی از لطف نباشد که بدانیم جلبک های ساکن در آب شیرین تنوع زیادی دارند و از بین آنها کلرلا ولگاریس یکی از شاخص ترین آنهاست که بیشترین مطالعات علمی برروی آن انجام گرفته است.
اما این خانواده نزدیک به ۱۰۰ زیر شاخه دارد که اسامی برخی از آنها را در زیر می آوریم.

از این نظر که همه این گونه ها با نام کلرلا نامگذاری شده و پسوندهای آنها صرفاً جهت متخصصین و دانشمندان جلبک شناس اهمیت دارد و برای مردم عادی نه معنی خاصی دارد و نه تصویری ارائه می دهد، لذا کلید تولید کنندگان جلبک های فوق نام کلی “کلرلا” را بر محصول خود میگذارند.
بنابراین اولین سوال این است که آیا تمامی آنها یکی هستند؟
آیا باهم تفاوت می کنند؟
آیا خواص شان یکی است؟
بدیهی است که پاسخ همه این سوالات “نه” است
لذا شما برای تهیه آلگومد “کلرلا ولگاریس” اقدام می کنید و فروشنده به شما می گوید من محصول دیگری دارم که آن هم کلرلاست و فرقی نمی کند. اینجا یک دام بزرگ است که شما نباید در آن فرو بیفتید. آلگومد “کلرلا ولگاریس” ۱۰۰% خالص است و با محصولات دیگری که خود را جای آلگومد معرفی می کنند تفاوت اساسی دارد.
خب شما جلبک مورد نظرتان را انتخاب کرده اید، حالا حق شماست که بدانید روش کشت، محیط کشت و تکنولوژی تولید آن جلبک چیست؟ اینرا حتماً باید بررسی کنید. از ارائه دهنده سوال کنید تا مطمئن شود.
در اینجا جهت روشن شدن تفاوت اساسی دوم جلبک آلگومد با دیگر به دو تصویر زیر بدقت توجه کنید:

روش کشت باز (ارزانترین روش کشت جلبک ها)

 

روش کشت در محیط بسته (فتوبایوراکتور) (سیستم کشت آلگومد در آلمان)

کدامیک بهداشتی تر است؟
کدامیک در هنگام کشت فقط یک نوع جلبک تحویل میدهد؟
کدامیک از نظر حرارت روز و شب، PH محیط، باران ها گرد و خاک، سموم شیمیایی، حشرات، باکتری ها و … می توان کنترل کرد؟
زمانیکه این سوالات تعیین تکلیف شد، عرضه کننده محصول بایستی نه با تبلیغات بلکه با اسناد علمی ادعاهای خود را برایتان ثابت کند، اگر اطلاعات شما کافی نیست مدارک را بخواهید و به پزشکان نشان دهید تا او این موضوع را برایتان روشن کند.

ادامه در اینجا